Köpvillkor
KÖPVILLKOR: (Version 2021:1 gäller från och med 1 Maj 2021)
Som kund hos 720HEX (North Europe Design AB, organisationsnummer 559302-0422) omfattas du av Konsumentköplagen, Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Personuppgiftslagen.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal
Personuppgiftslagen (SFS 1998:204)
Dataskyddsförordningen (GDPR) (EU) 2016/679
KÖPINFORMATION
Vid beställning träffas ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse kommer då att skickas till den e-postadress du har angivit.
Din beställning kommer att skickas från vårt lager i Örebro. Ändringar och tillägg måste göras innan din beställning behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker eventuella felaktigheter på din beställning är det därför viktigt att du omgående kontaktar vår Kundservice via e-mail på info@720hex.com för att om möjligt ändra din beställning.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. fel pris, tryckfel m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering har du självfallet rätt att avboka din beställning. Om 720Hex i efterhand upptäcker att vi på grund av en orsak som ligger utanför vår kontroll inte längre kan leverera de beställda produkterna (t.ex. för att försändelsen försvunnit under transporten) får 720HEX häva beställningen. 720HEX kommer omgående att informera dig och återbetala eventuella betalning.
GARANTI
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi förmånliga garantivillkor.
Vi ger dig 2 års garanti på våra produkter i vårt sortiment. Innan ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi undersöka produkten. Vi rekommenderar dig alltid att kontakta vår kundservice innan du returnerar en produkt till oss för att vi skall kunna hjälpa dig på bästa sätt.
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, modifiering eller annan förändring av produkten.
Garantin gäller dock inte om du har förbrukat de 50.000 LED timmar som varan har.
Kom ihåg att spara fakturan då den fungerar som garantibevis!
Om betalning skett genom något av våra andra alternativ måste du istället spara kvittot som du får via e-post i samband med att din vara levereras, den fungerar i dessa fall som garantibevis.
REKLAMATION
Vid reklamation kan felet avhjälpas på olika sätt såsom prisavdrag, omleverans eller hävning av köp. Vid återbetalning vid reklamation kommer återbetalning ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål. Vi håller alltid en dialog med dig som kund under ärendets gång för att du ska känna dig trygg med det köp du gjort hos oss.
Har du upptäckt fel på någon av dina produkter har du möjlighet att reklamera. Reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts! Ta då direkt kontakt med vår kundtjänst så hjälper vi dig: info@720hex.com. Vi ersätter alltid eventuella fraktkostnader vid reklamationer. Som konsument har du rätt att reklamera en vara upp till 3 år.
Vid eventuell tvist följer vi ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Läs mer om ARN här.
Adress:
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
PRISER OCH BETALSÄTT
Samtliga priser anges i SEK och inkluderar moms (25%). Eventuella avgifter för frakt kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid förändrade faktorer som vi inte råder över. Exempelvis förändring av moms, valuta, avgifter eller onormalt stora förändringar i inköpspriser.
Våra olika betalningsalternativ:
– SWISH
Med Swish kan du via din iPhone eller Android-telefon enkelt betala för din produkt. Pengarna dras från ditt konto och är framme hos oss bara några sekunder senare. Det är lika säkert som en överföring på banken – men enklare, snabbare och mer tillgängligt. Efter betalningen är mottagen får du en bekräftelse på din beställning till din e-postadress.
– PAYPAL
– KLARNA:
Tillsammans med Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sweden, erbjuder vi följande betalningsalternativ där betalningen görs direkt till Klarna:
- Betala inom 14 dagar: Betalningstid är 14 dagar från avsändandet av varorna. Villkoren för betala inom 14 dagar finner du här.
- Konto: Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålls av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och Standardiserad Europeisk konsumentkreditinformation hittar du på klarna.se.
- Betala Direkt: Automatisk dragning från ditt bankkonto: ditt konto debiteras ca två bankdagar efter köpet genomförts eller att varan skickats. Villkoren för användande av autogiro finner du här.
- Banköverföring: Ditt konto debiteras omedelbart efter att beställningen har lagts.
Du hittar mer information om Klarna här och kan läsa deras användarvillkor här.
För att kunna erbjuda en uppsättning av olika betalningsalternativ behöver vi dela dina person-, kontakt- och orderuppgifter med leverantören av respektive betaltjänst. Vi rekommenderar dig att läsa vår sekretesspolicy.
Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas sekretesspolicy.
LEVERANSINFORMATION
När vi har mottagit din betalning för varorna så levereras din beställning från vårt lager inom 2-4 arbetsdagar. Vid förlängd leveranstid tar vi alltid omgående kontakt med dig via e-post eller SMS. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning. Om vi inte kan leverera beställningen inom skälig tid och leveranstiden är av väsentlig betydelse, då har du som kund rätt att häva köpet.
OBS! 720HEX kompenserar ej för aviserade leveransförseningar.
Transportföretaget står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att de kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken.
För ej utlösta paket debiterar vi dig kostnaderna för frakt, emballage och hantering 249 SEK. Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 14 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.
Vi använder följande fraktsätt:
DHL:s Utlämningsställe – Din beställning levereras till ditt närmaste servicepoint/DHL:s ombud. Du kommer att få en avisering via e-post eller SMS. För ej uthämtat paket skickas en post-avi till din adress som påminnelse. Vi rekommenderar att du fyller i ditt mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.
Egen upphämtning-
Möjlighet att hämta de betalda varorna på vårt lager i Örebro finns efter överenskommen dag och tid med oss.
TRANSPORTER OCH LEVERANSER
Vi erbjuder dig kostnadsfria leveranser när du handlar från 800 kr eller mer. Annars kostar frakten dig endast 49 kr.
Alla skador som kan uppstå under transporten hem till dig står transportföretaget för. Om du vid mottagandet mot förmodan upptäcker att försändelsen är transportskadad, antingen på produkten eller på emballaget, ber vi dig att genast anmäla detta till fraktbolaget samt ta ett foto (med mobiltelefon) på skadan. För att reklamationen mot transportföretaget ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen som kom med den fraktskadade försändelsen.
Anmäl därefter skadan direkt till oss, så att vi på bästa sätt kan hjälpa dig med reklamationen. Detsamma gäller för eventuella dolda skador som upptäckts på försändelsen. Skadan ska anmälas till oss inom tre (3) arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du emballerar av och inspekterar dina produkter noggrant direkt efter att leveransen har utförts.
Om skada har uppstått så får du inte använda produkten utan du ska omgående kontakta fraktföretaget och oss. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt.
En beställning som är felaktigt expedierad rekommenderar vi dig att anmäla det snarast möjligt till vår Kundservice via e-mail på info@720hex.com. En ny korrekt leverans kommer då att ske till dig per omgående utan extra kostnad.
FORCE MAJEURE
720HEX är inte ansvariga för skada eller försening som beror på lagbud, myndighetsåtgärd, mobilisering, krigshändelse, beslag, valutarestriktion, systemfel, fel eller inskränkningar i leveranser från underleverantörer, strejk, lockout, bojkott, blockad eller annan liknande omständighet som antingen hindrar eller försvårar 720HEX fullgörande i sådan grad att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.
EUROPEISKA KOMMISSIONENS TVISTLÖSNING
Europeisk lagstiftning kräver att alla webbutiker innefattar följande länk till Europeiska kommissionens onlineplattform för tvistlösning: http://ec.europa.eu/consumers/odr/
Observera att 720HEX inte samtycker till att använda något sådant organ eftersom vi försöker lösa eventuella problem direkt med dig som kund.(info@720hex.com).
ÅNGERRÄTT
För privatpersoner tillämpar 720HEX distans- och hemförsäljningslagen samt konsumentköplagen. Enligt distans- och hemförsäljningslagen har kunden rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar från mottagandet av varan utan att behöva uppge någon speciell anledning. Vid åberopande av ångerrätt står du som kund för returfrakten.
Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler innehåller ett antal bestämmelser som begränsar rätten att utnyttja ångerrätten.
Om du som kund vill ångra ett köp ska detta meddelas 720HEX inom 14 dagar från mottagandet av varorna. Anmälan om önskad retur görs via e-mail till oss: info@720hex.com
Du som kund har rätt att undersöka varan innan eventuell retur. Undersökningen ska göras med stor försiktighet och ej vara mer omfattande än nödvändigt. Ingen skyddsplast på LED armaturerna får dras av och LED Armaturerna får ej kopplas in i plastkopplingarna som medföljer, eftersom de då klickar fast i kopplingen och när det ska kopplas isär orsakar det märken på LED armaturen och den blir då förstörd.
Har varan hanterats i större omfattning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess funktion eller egenskaper kommer 720HEX debitera dig som kund för värdeminskningen och är den förstörd eller repad så debiteras hela priset inklusive frakten av varan.
Varan ska också returneras komplett om inget annat är överenskommet med 720HEX.
När returnerad vara är åter på 720HEX:s lager återbetalas varans belopp senast inom 14 dagar. Dock tillkommer fraktkostnad för returen. Om varan returnerats skadad eller om den på annat sätt har brukats så att ångerrätten ej kan tillämpas, kommer den returnerade varan ej att återbetalas och köparen står för returkostnad och eventuellt återsändning, om varan önskas åter.
Vid retur rekommenderar vi dig att använda ett transportemballage för att på så sätt ge extra skydd för produkterna. I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finnes, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick. 720HEX avstår från att göra ett sådant avdrag om produkten returneras i väsentligen oförändrat skick.
Produkt som returneras ska vara oanvänd och i ev. originalförpackning samt med plasten runt LED armaturerna kvar.
Tänk på att du står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Se därför till att varan är väl förpackad. Den ursprungliga produktförpackningen med det specialgjorda inneremballaget hjälper produkten att ligga stadigt under transporten.
Vid nyttjande av din ångerrätt står du som kund för kostnaden på returfrakten. Kostnaden för varan kommer att återbetalas till dig. 720HEX kommer ej lösa ut paket mot postförskott. Vi rekommenderar dig att returnera försändelsen på ett vis som gör att försändelsen anländer till vår returadress.
Returadress:
North Europe Design AB
Kvarngatan 2
694 31 Hallsberg
ÅTERBETALNING/KREDITERING
En återbetalning/kreditering ska ske inom 14 dagar från det att du meddelat oss rörande att du önskar nyttja din ångerrätt. I det fall produkten inte är oss tillhanda omgående kommer vi att administrera återbetalningen så fort produkten är oss tillhanda på vårt lager. Återbetalning kan enbart ske till enbart svenska bankkonton. Om du valt KLARNA som betalsätt och redan hunnit betala in beloppet, vänligen kontakta KLARNAs kundtjänst.
SEKRETESS, PERSONUPPGIFTER OCH MARKNADSFÖRING
När du handlar hos oss anger du personuppgifter så som namn, adress, mailadress, telefonnummer och i vissa fall även personnummer. Denna information behöver vi för att leverera varan till dig, men även för hantering av garantiärenden. Personnummer krävs vid eventuell kreditupplysning.
Personuppgiftsansvarig är vi, 720HEX (North Europe Design AB)559302-0422, Drottninggatan 11, 70210 Örebro som behandlar personuppgifter i enlighet med personuppgiftslagen (1998:204). Behandling av uppgifterna (inklusive i förekommande fall personnummer) kan ske av oss eller av någon av våra samarbetspartners. Syftet med denna behandling är att kunna fullgöra våra åtaganden mot dig som kund, informera om erbjudanden. Personuppgifterna behandlas också inom ramen för marknads- och kundanalyser, som utgör underlag för marknadsföring, metod- och affärsutveckling, och för att fullfölja det som krävs av oss enligt lag.
Genom att acceptera våra köpvillkor samtycker du till att bli kontaktad av oss i marknadsföringssyfte. Kontakt kan komma att ske via mail och/eller SMS. 720HEX strävar efter att erbjuda dig som kund bättre och mer personliga erbjudanden. Det innebär att vi kan använda särskilda kriterier som grund för marknadsföring, exempelvis inköpsstorlek, inköpsfrekvens, inköp av visst sortiment eller vara, inköp i en viss försäljningskanal mm. . För att kunna upprätthålla en god servicenivå gentemot dig som kund dokumenterar vi all kundkommunikation. Du har rätt att på begäran ta del av dessa uppgifter. Om uppgifterna skulle visa sig vara felaktiga, ofullständiga eller på annat sätt irrelevanta åligger det oss att vidta rättelseåtgärder. Som kund kan du motsätta dig att dina uppgifter används för marknadsföringsändamål varvid 720HEX åtar sig att ta bort din information.
Anmälan om att ta bort din information hos oss görs till vår Kundservice på e-postadress: info@720hex.com
COOKIES
Denna webbutik använder sig av cookies. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbutiken att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök i webbutiken blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbutiken bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. I denna webbutik används cookies exempelvis för att hålla koll på din kundvagn, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.